Co trzeba wiedzieć o zakupach przez telefon i Internet

Wprowadzone w ostatnich latach prawo wyraźnie rozstrzyga, iż umowa zawarta wirtualnie, czyli poza siedzibą kontrahenta, może być unieważniona w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Jednak są wyjątki , które musisz poznać wcześniej, przed finalizacją zakupu telefonicznie lub za pośrednictwem e-mail.

Nie zawsze można zrezygnować z umowy

Ustawodawca przewidział aż 13 przesłanek odmowy odstąpienia od zakupu. Nie podlegają prawu odstąpienia artykuły wykonane na zamówienie, produkty z krótkim terminem ważności oraz towary zapieczętowane wrażliwe. Powinieneś wiedzieć to samo także o nagraniach i oprogramowaniu, wyrobach proponowanych jako komplet do innych towarów, wybranych rodzajach alkoholi. Co więcej wyłączone są też produkty cyfrowe, a z usług usuwanie awarii i planowe przeglądy. Nie obowiązuje wypowiedzenie umowy w przypadku, gdy po kilku etapach realizacja została zrealizowana w całości, a ponadto w razie umowy na drodze aukcji i umowy z zarezerwowaniem rzeczy i usług. To całkiem duży pakiet, dlatego korzystniej sprawdzić wszystkie reguły przed zdalnymi zakupami.

Sprzedawca – jakie ma obowiązki w sprzedaży zdalnej?

Nim klient zamówi rzecz lub usługę poza siedzibą, zbywający ma obowiązek przekazać mu najistotniejsze treści na temat transakcji. Przepisy konsumenckie obligują sprzedawcę do poinformowania o najważniejszych cechach procesu oraz sposobie porozumiewania się z nabywcą. Pełna jednoznaczność musi dotyczyć także ceny produktu lub wynagrodzenia za wykonaną czynność. Klauzule muszą zostać klarownie przekazane, zanim klient uruchomi przycisk kupna/zamówienia. Informacje te muszą być przekazane w sposób jasny i widoczny, opublikowane w bezpośrednim sąsiedztwie potwierdzenia zakupu.

Czy każda transakcja jest ważna?

Jak potraktować zakup pod wpływem perswazji lub manipulacji sprzedających na odległość, często niezgodnych z rzeczywistością? Wprowadzanie w błąd po to, by nabywca niekorzystnie rozporządził mieniem, kwalifikuje się jako wyłudzenie! Jeśli zachodzi obawa, że doszło do przestępstwa, należy zgłosić się do adwokata lub radcy prawego. W tym celu wystarczy wpisać w okno przeglądarki tematyczną frazę, np. kancelaria prawna Łódź czy „prawnik katowice”. Całkiem sporo klientów, którzy zostali w ten sposób oszukani przez nieetycznych sprzedających, nie pojawia się u adwokata. Takie sprawy mogą mieć finał w sądzie, ale to nie reguła. Najlepiej przekazać taką sprawę profesjonaliście, który weźmie w obronę konsumenta i zrobi co w jego mocy, by sprawa zakończyła się korzystnie dla poszkodowanego nabywcy.